Overblik
Uddannelser
Efteruddannelse
Skoler
Sætter den studerende i stand til at deltage i doktrinudvikling og operationsplanlægning både på værns- og værnsfælles niveau.
Foto: Forsvarsakademiet
Militær udvikling af skrevne doktriner sker i krydsfeltet mellem en række faktorer i doktrinens praksisfelt, hvoraf nogle af de tilbagevende faktorer som modulet vil belyse er: historiske erfaringer og strategisk/militær kultur, vurderingen af den til rådighed stående teknologis muligheder og begrænsninger, organisationsformer, fremtidsforventninger, ressourceovervejelser, samt politiske hensyn og enkeltpersoner, grupper og institutioners ønsker om profilering og fremme af deres egeninteresser. Doktrinudvikling er dermed en blanding af en søgen efter den teoretisk ideelle militære løsning og en mere pragmatisk proces, hvor en lang række tilsyneladende uvedkommende forhold påvirker doktrinen.
Valget af doktrin og det dermed forbundne valg af teknologi og organisation baserer sig på forestillinger om fremtidige konflikters karakter og ”testen” af doktrin sker i krig. Historisk set har omsættelsen af doktriner i operationsplaner og militære kampagner hyppigt voldt betydelige vanskeligheder – både i konceptualiseringen af planen og i den løbende justering af den. Dertil kommer tilbageløbet fra erfaringer i felten og til den oprindelige doktrin. Er de gjorte erfaringer tilstrækkeligt almene til at de giver grundlag for justering af doktrinen og i givet fald i hvilken retning?
Flexmodulet har som målsætning at gøre den studerende i stand til at deltage i doktrinudvikling og operationsplanlægning både på værns- og værnsfælles niveau ud fra en erkendelse af de mange faktorer, som influerer doktrinudvikling, anvendelsen af doktrinen i kamp og justeringen eller ligefrem forkastelsen af den på grundlag af de indvundne erfaringer. Faget skal - på baggrund af militærhistoriske og krigsteoretiske færdigheder - give de studerende kompetencer til analysere, rådgive om og debatterer eget værns- og det værnsfælles niveaus praksis inden for doktrinudvikling og operationsplanlægning. Derigennem øges evnen til at gennemskue de – ofte uudtalte – forudsætninger, antagelser, politiske magtkampe og interesser, der i væsentlig grad præger doktrinudvikling og operationsplanlægning, og som, hvis de er uerkendte, bidrager til at hæmme omsættelsen til praksis.
Målgruppen er studerende på MMS eller officerer som tidligere har gennemført MMS/stabskursus og særligt de som skal varetage doktrinudvikling på værns- og værnsfælles niveau. Kurset kan endvidere søges af militære eller civile, som skal deltage i tilsvarende doktrinudvikling.
Efter afslutningen af FLEX-modulet vil den studerende have opnået følgende viden, færdigheder og kompetencer:
Undervisningen startes op med en e-læringsperiode samt en tilstedeværelsesdag, hvor kursets metode og grundlæggende teori præsenteres. I fm. tilstedeværelsesdagen 18. marts tildeles de studerende et emne for gruppeoplæg under selve studieturen samt præsenteres for eksamensteksten. Frem til studieturen arbejdes med den grundlæggende teori og baggrundslitteratur, samt forberedelse af gruppeoplæg, som skal afholdes på studieturen. Ligeledes kan den studerende arbejde med deres individuelle eksamensopgaver samt søge vejledning.
Studieturen, som går til Frankrig og Balkan, vil bestå i en række casestudier, som foregår i form af besøg på relevante slagmarker og andre historiske lokationer. Her drøftes den doktrin og operationsplanlægning som prægede kampene i den enkelte case, samt den doktrinudvikling som skete under og efter kampene. Det sker ud fra en blanding af lærerforedrag, rundvisning på lokaliteten og oplæg ved de studerende.
Undervisning bygges op omkring to historiske perioder (1870-1945 og 1989-) der begge har haft central betydning for det nuværende doktrinære grundlag for Danmark og NATO. Der ses her både på udvikling i det enkelte værn og udvikling for værnsfælles operationer.
Nedslagspunkter vil være:
Under og efter studieturen inddrager den studerende de relevante udsagn, overvejelser og drøftelser, som er fremkommet der, i sin eksamensopgave og efter hjemkomsten skrives opgaven færdigt og afleveres til bedømmelse.
Faget består af asynkron fjernundervisning, en tilstedeværelsesdag og en 8-dages studietur. I perioden fra fagets opstart og til studieturen skal de studerende individuelt identificere og læse relevant litteratur, der kan berige dem i deres arbejde med den problemstilling, som de har fået udstukket. Der vil frem til studierejsen blive givet vejledning i form af vejledersamtaler enten over nettet eller ved fysisk fremmøde på Forsvarsakademiet. Studieturen skal skabe en syntese, hvor den enkelte studerendes viden bringes i spil med de øvriges viden, og dermed både sikrer forståelse for de enkelte værns fagligheder og for det værnsfælles niveau. Under studieturen vil der tillige blive leveret et antal læreroplæg, og foregå påvisninger på slagmarker, samt blive afgivet vurderinger og perspektiveringer af de enkelte elevoplæg fra lærersiden.
Flexmodulet er tværvidenskabeligt og inddrager undervisere og teorier fra flere af Forsvarsakademiets fagmiljøer. På tilsvarende vis vil pensum dække forskellige fagligheder og tillige hovedsageligt være på engelsk.
Undervisningen vil basere sig på sammenhængen mellem slagmarkens og krigens fysiske realiteter, der illustreres gennem besøg på relevante slagmarker, og den subjektive fortolkning af disse realiteter, som sker i forbindelse med erfaringsuddragelsen og doktrinudviklingen. Det tillægges værdi, at den enkelte studerende er aktiv og engageret samt kan og vil bidrage med egne og værnsspecifikke erfaringer og betragtninger i forbindelse med studieturen. På den måde forventes det, at alle bidrager til den fælles læring.
Tilstedeværelsesundervisning
Der gennemføres tilstedeværelsesundervisning i form af en seminardag på Forsvarsakademiet sat studierejse på godt en uges varighed.
Prøveform
Den studerende skal ud fra en af underviserne udstukket emne og et med dem aftalt problemformulering aflevere en skriftlig analyseopgave på 24.000 anslag.
Bedømmelsesform: Karakter jf. syvtrins skalaen.
Bedømmelse: Ekstern.
Bemærkninger
Der kan optages op til 18 studerende. Faget gennemføres ikke, hvis der er mindre end 12 tilmeldte.
Foruden studerende på MMS og tilsvarende, der har fortrinsret, kan der optages civile studerende, eksempelvis fra universiteternes kandidatuddannelser eller fra relevante dele af Forsvaret. Disse optages med baggrund i interesse, studieegnethed, akademiske formåen og erhvervsbaggrund.
Studierejsen påbegyndes og afsluttes i Kastrup Lufthavn, hvorfor egen MYN ordrenummer anvendes til udgifter, som måtte ligger herudover.
Kursister medbringer under rejsen egen internet-bærbar computer, som skal kunne kobles op på Forsvarsakademiets LMS-platform.
Vær endvidere opmærksom på, at studieturen er at betragte som arbejdstidsneutral for studerende, selvom der gennemføres tjeneste i weekenderne.
I uddannelsesskitsen finder du datoer for tilstædeværelse for modulerne på Master i Militære Studier.
November 2024
Studerende på MMS.
Officerer fra Forsvaret på niveauet M321 og M331 eller tilsvarende civile
Min. 12 - Max. 18
Niveau 7 jf. kvalifikationsrammen for livslang læring
5 ECTS-point
(Obligatorisk for videregående uddannelser, niveau 5-8)
19 uger i alt, deltidsstudium herunder 8 dages studietur.
Kursus start og slutdato samt datoer for tilstedeværelse fremgår af uddannelsesskitsen
https://karriere.forsvaret.dk
04. december 2024
Eksterne deltagere: 24.000 DKK
Forsvarsakademiet
Ryvangs Allé 1
2100 Kbh. Ø
PhD Søren Nørby
Institut for Strategi og Krigsstudier
E-mail: sono@fak.dk
Tlf.: +45 72 81 76 92
MJ Allan Slott Rasmussen
Institut for Strategi og Krigsstudier
E-mail: alra@fak.dk
Tlf.: +45 20 12 25 92
Major
Kenneth Pors Straarup
Forsvarsakademiet
MMS-sektionen
E-mail: kest@fak.dk
FIIN: fak-mms02@mil.dk
Telefon: +45 72 81 70 61
Studiekontoret
OASS Nesrine Dauti
E-mail: neda@fak.dk
FIIN: FAK-SAB-13
Tlf.: +45 728 17084