Flyveleder i Kontroltårnet i Karup

Foto: Christian Brandi Meyer, Air Control Wing

Ifølge undersøgelsen er dimittendernes kompetenceniveau tilfredsstillende, og alle kompetenceområderne vurderes middelhøjt til højt af aftagerne. Herunder gælder særligt dimittendernes evne til at give og modtage feedback, stille klare opgaver samt til at tage ansvar for ledelse af arbejdsprocesser for medarbejdere.

 

Chef for Forsvarsakademiet, generalmajor Flemming Mathiasen, udtaler: ”Det er en meget positiv tilbagemelding, som bekræfter, at uddannelsesforløbet leverer forudsætningerne for, at dimittenderne kan opnå den ønskede kompetenceprofil.”

 

Samtidig vurderer 80% af dimittenderne, at de har følt sig kompetente til at varetage opgaver som sergent lige efter endt uddannelse, og dette tal stiger til 91% efter et seks måneder til tre år i stillingen. Dette indikerer, at en kombination af både sergentuddannelsen som grunduddannelse og herefter praktisk erfaring skaber gode forudsætninger for, at sergenterne lykkes i de respektive stillinger.

 

Flemming Mathiasen udtaler: ”Der er mange positive resultater fra undersøgelsen, der vidner om, hvad der fungerer godt, og som vi derfor skal holde fast i. Dog er det er også vigtigt, at vi har blik for de mindre positive tilbagemeldinger, så vi fortsat kan regulere og forbedre uddannelsen”.

 

Revideret uddannelse med fokus på føring, operationer og ledelse

Selvom alle kompetencer blev vurderet middelhøjt til højt i dimittend- og aftagerundersøgelsen, blev kompetencer relateret til føring vurderet i den lave ende. Dette kan skyldes manglende erfaring med personelføring, og knap en tredjedel af dimittenderne angiver selv, at de har manglet forudsætninger for at gennemføre føringsmodulet. På baggrund af vurderinger af både dimittenderne og aftagerne, har Flyverkommandoen i samarbejde med Forsvarsakademiet og Flyvevåbnets Sergentskole som en del af et gennemsyn af uddannelsen lavet en revision af føringsmodulet og der blandt andet udvides og blevet fordelt over hele uddannelsen, der nu skal foregå i et samlet forløb.

 

I undersøgelsen angav aftagerne ligeledes, at uddannelsen bør have forøget fokus på udvikling af kompetencer inden for det operative område som følge af den aktuelle sikkerhedspolitiske situation. Derudover fremhævede aftagerne, at der grundet sergenternes rolle som mellemledere i Forsvaret, bør fokuseres yderligere på sergenternes kompetencer inden for personaleledelse. På baggrund af disse vurderinger har Forsvarsakademiet sammen med Flyverkommandoen og Flyvevåbnet drøftet og besluttet, hvilke kompetencer der skal prioriteres på den reviderede uddannelse.

 

Yderligere vurderer Forsvarsakademiet på baggrund af dimittendernes tilbagemeldinger, at det vil være fordelagtigt at forbedre informationen vedrørende potentielle karriereveje samt mulige kurser og uddannelser, der kan understøtte sergenternes karrieremuligheder på lang sigt.