Uddannelse
Overblik
Uddannelser
Efteruddannelse
Skoler
Modulet har til formål at give den studerende en teoretisk viden og forståelse for planlægning af militære operationer på det højeste taktiske niveau i en joint ramme af det operative niveau. Dette bidrager til en forståelse for værnenes opgaveløsning på Component niveau, hvor tyngden i undervisningen lægges på Land Component Command (LCC) elementet.
Foto: Morten Fredslund
Formålet er at give den studerende de metodiske og analytiske færdigheder, der sætter den studerende i stand til at analysere og vurdere komplekse taktiske og operative problemstillinger i en militærstrategisk kontekst i et multinationalt operationsmiljø på primært Land Component niveau. Viden om værnenes rolle, samvirke med ikke-militære aktører og planlægningsarbejdet skabes gennem de studerendes arbejde med at udvikle, designe og konstruere løsningsmodeller på Component niveau. Deslige skaber dette forudsætninger for, at de studerende på sigt vil kunne indgå i nationale og multinationale militære stabe på Component niveau.
CCP gennemføres med refleksion og forståelse for egen praksis, hvilket sker gennem stabsarbejder på Land Component Command (LCC) niveau og gennem en sondring omkring stabsarbejdet generelt. Slutteligt fokuseres der på meta-niveauet med at gennemføre syntese ved udarbejdelse af synopsis med fokus på muligheder og udfordringer. Målet med syntesen er at skabe, konstruere og udvikle en udvidet forståelse for Component niveau.
Der fokuseres under uddannelsen på fire områder:
Militære operationer på taktisk og operativt niveau indeholdende Campaign Planning. Herunder den værnfælles ramme og samvirke med ikke-militære aktører.
Dynamikken i metodisk operativ planlægning og den deraf følgende evne til at vurdere komplekse taktiske og operative problemstillinger i en militærstrategisk kontekst.
Under anvendelse af relevante NATO doktriner, individuelt samt under stabsarbejde kunne fungere tværfagligt med henblik på at udvikle løsninger på komplekse problemstillinger. Herunder afprøve, vurdere og tilpasse disse til evt. ændrede vilkår.
Teoretisk funderet stillingtagen til stabsarbejdet som koncept og metode, mhp. refleksiv og konstruktiv kritisk stillingtagen til at bringe planlægningsarbejder i anvendelse som del af den samlede militære opgaveløsning.
Det forudsættes, at den studerende har interesse og evner inden for operationer på det taktiske og operative niveau. Det forudsættes endvidere, at studerende fra Hæren, Søværnet og Flyvevåbnet har gennemført og bestået MMS modulet Militære Operationer. Studerende, som ikke har rette studiemæssige forudsætninger, men derimod har stor operativ erfaring kan søge om optagelse, vil blive vurderet efter en konkret og individuel vurdering.
Efter modulets afslutning vil den studerende:
Viden
Færdigheder
Kompetencer
Undervisningen er opbygget i tre hovedblokke med følgende indhold:
Der gennemføres løbende refleksion over egen praksis mhp. at skabe rum for at stoppe op og stille skarpt på, hvordan, hvorfor og hvilke muligheder de enkelte elementer bidrager til helheden og herigennem øge den studerendes evne til at analysere, vælge og opstille relevante analysemodeller mhp. at arbejde med komplekse problemstillinger.
Undervisningen sammensættes gennem en kombination af fjernundervisning (synkront samt asynkront), tilstedeværelsesmoduler, stabsarbejder, gruppeopgaver og individuelle opgaver. Refleksion er et element, som løbende bringes i spil mhp. at øge den studerendes evne til at stoppe op og anskue problemstillinger fra andet perspektiv og herunder skabe undren omkring egen praksis. Undervisningen foregår primært på dansk, men med delelementer på engelsk, ligesom store dele af pensum er på engelsk. Alle stabsarbejder gennemføres udelukkende på engelsk.
Eksamensform: Mundtligt
Bedømmelsesform: Karakter jf. syvtrins skalaen
Bedømmelse: Ekstern
Det er en forudsætning for at gå til eksamen, at den studerende har deltaget i syntesemodulet. Eksamen gennemføres som en mundtlig eksamen på baggrund af en synopsis. Den skriftlige synopsis skal tage udgangspunkt i en problemstilling i relation til modulets læringsmål. Den skal rumme en begrundet problemformulering som baggrund for undersøgelsesdesignet, herunder valg af empiri, teori og analysedesign. Analyse, diskussion, konklusion og perspektivering præsenteres til den mundtlige eksamen. Opgaven skal endvidere indeholde en kritik af teori og empiri valg set i forhold til den anvendte metode, analyse(design) samt problemstilling.
Synopsis udfærdiges alene og omfanget af synopsis er eksklusiv forside, indholdsfortegnelse og litteraturliste og må max. fylde op til 8 normalsider (2400 tegn pr. side). Synopsis kan udfærdiges på dansk eller engelsk, og det skal tydeligt fremgår, hvem der har skrevet synopsen.
Den mundtlige eksamen gennemføres individuelt. Der afsættes 30 minutter til eksamen (inklusiv votering og karaktergivning).Eksamen bedømmes efter 7-trinsskalaen ved ekstern censur (Forsvarets censorkorps), med en samlet karakter for den skriftlige og mundtlige præstation.
November 2019
Officerer og studerene på BA-niveau eller lign.
6. december 2020
(ansøgning fra ultimo oktober via link)
Min. 10 - max. 24
Niveau 7 jf. kvalifikationsrammen for livslang læring
10 ECTS-point
Kurset har en samlet varighed på 11 uger.
Heraf ca. 18 dage som tilstedeværelse. Modulet gennemføres som deltidsstudium.
Eksterne deltagere:
5.000 kr.
Forsvarsakademiet
Ryvangs allé 1
2100 København Ø
03671958
VOFMMSFLEX16
Søren Juul Henriksen
Center for Landmilitære Operationer
Forsvarsakademiet
FIIN: FAK-IMO-LO12
E-mail: soju@fak.dk
Telefon: +45 25 44 73 61
MJ Allan Peter Therkelsen
MMS sektionen
Forsvarsakademiet
FIIN: FAK-MMS02
E-mail: ALTH@fak.dk
Telefon: +45 72 81 70 61
OASS Nesrine Dauti
Studiekontoret
Forsvarsakademiet
FIIN: FAK-LS-SAS13
E-mail: neda@fak.dk
Telefon: +45 72 81 70 84