Spring til indhold Spring til søgning på Forsvaret.dk Spring til højrebar

Hovedmenu

Menu

 
 
 

Designtænkning i en militær kontekst (innovation og løsning af komplekse problemstillinger gennem designtænkning)

Indholdsområde

 
Designtænkning i en militær kontekst 
 

Designtænkning i en militær kontekst (innovation og løsning af komplekse problemstillinger gennem designtænkning) 

Uddannelsesbeskrivelse
Vil du blive bedre til at finde innovative og holdbare måder at håndtere og løse de ledelsesmæssige udfordringer og problemstillinger du står med? Vil du have redskaber, der hjælper dig med at designe, skabe og indgå i processer, der bygger på samskabelse? Så er modulet om designtænkning måske noget for dig.
I de senere år har begrebet ‘designtænkning’ vundet frem i ledelsespraksis og ledelsesundervisning generelt og i stigende grad også i militær kompetence- og doktrinudvikling. Designtænkning ses som på én gang et mindset og en proces, der udfordrer traditionelle, lineære beslutningsprocesser og i stedet skaber nytænkende, inkluderende løsninger og løsningsprocesser. På dette modul vil vi både se nærmere på, hvad begrebet designtænkning indeholder, og hvordan det er anvendt f.eks. i amerikansk militær doktrin, i erhvervslivet og i det offentlige. Endvidere vil vi - især - arbejde med designtænkning i praksis; dvs. med hvordan man gør. I vil i løbet af kurset få lejlighed til at afprøve forskellige designmetoder og tilgange i relation til aktuelle problemstillinger, som I og jeres kolleger står med i jeres arbejdsliv.

Formål
Formålet med modulet er at styrke forsvarets ledere og medarbejdere i at skabe bæredygtige løsninger i forhold til militære problemstillinger, overordnet strategisk og operativ planlægning samt studieudviklingsprocesser igennem anvendelsen af designtænkning, innovation og kritisk tænkning. Designtænkning har i de senere år vundet frem som en særlig praksis, der har vist sig yderst givtig i forhold til løsning af komplekse problemstillinger med mange interessenter. Designtilgangen er relevant i relation til en række af forsvarets kerneopgaver som f.eks. operationsplanlægning, forandringsledelse, organisationsudvikling mv. Det synes særlig relevant at udvikle kompetencer til at lede og deltage i designprocesser i en militær kontekst, hvor der traditionelt har været fokus på at oplære evner til at gøre ting på bestemte og fastlagte måder. Formålet er at introducere designtænkning som en tilgang til at imødekomme og løse komplekse og uforudsigelige militære problemstillinger, hvor inddragelse af mangfoldige, forskelligartede og nødvendige interessenter skaber holdbare, nyskabende og konstruktive løsninger.

Forudsætninger
Det forudsættes, at deltagere er optaget på Master i Militære Studier eller har gennemført bachelor/professionsbachelor, officersuddannelse på tilsvarende niveau eller anden tilsvarende uddannelse.

Det forudsættes, at deltagerne kan læse akademiske tekster på engelsk.

Deltagerne skal forud for første tilstedeværelsesperiode udarbejde en individuel beskrivelse af en aktuel og for dem vedkommende case, hvor de umiddelbart vurderer, at en designtilgang kan være relevant. Denne casebeskrivelse vil danne afsæt for undervisernes vurdering af deltagernes særskilte interesser, af særlige relaterede emners relevans samt deltagernes forhåndskendskab til designtænkning og til kursets relaterede temaer.

Deltagerne skal kunne deltage i tilstedeværelsesperioden og skal deltage aktivt i de opgaver, der stilles i fjernundervisningsperioderne. Disse opgaver retter sig mod at afprøve og få erfaringer med metoder inden for design; opgaverne gennemføres i egen organisation og relaterer sig helt eller primært til den individuelle case, man har beskrevet.

Læringsudbytte
Efter gennemførelsen af modulet vil den studerende have op-nået følgende viden, færdigheder og kompetencer:

Viden
Deltageren har en teoretisk, forskningsbaseret viden om designtænkning og forskellige forståelser af designtænkning; herunder forskelle imellem forståelser af militære operative designprocesser og designtænkning i en militær kontekst.

Endvidere skabes der forståelse for centrale temaer og perspektiver i udvikling af design såvel som ledelse af og deltagelse i designprocesser.

Der arbejdes med at skabe indsigt i forskelle mellem militær ledelse som føring og militær ledelse som dialogisk inklusion af mange stemmer og udvikling af innovative, samskabte løsninger.

Deltageren har viden om og forståelse for sammenhænge mellem grundlæggende vidensforståelser og kommunikationsformer og disses betydning for at kunne tænke og lede design i en militærfaglig kontekst.

Færdigheder
Deltageren kan observere og analysere planlægnings- og udviklingsprocesser i en militær kontekst ud fra centrale teorier og metoder.

Deltageren kan argumentere for hvornår en problemstilling i en militær kontekst kan imødekommes gennem føringsmæssige færdigheder og hvornår det kan være givtigt at anvende en designtilgang. Herunder kan deltageren identificere opgaver og områder, hvor designtænkning eller elementer af designtænkning kan være relevante at anvende.

Deltageren har værktøjer til at håndtere problemstillinger i en militær kontekst, hvor løsningen ikke er kendt på forhånd. Her bliver der et særligt fokus på militær ledelse som facilitering af innovative processer.

Deltageren kan begrunde, vælge og anvende relevante teoretiske og metodiske perspektiver som grundlag for udviklingen af processer og handlingsmuligheder.

Deltageren kan formidle viden om designtænkning eller elementer heraf til fagfæller og ikke-specialister.

Kompetencer
Deltageren kan selvstændigt og ud fra fagområdets teoretiske perspektiver iagttage og forholde sig kritisk konstruktivt til igangværende processer og metoder inden for militær ledelse og planlægning. Herudfra kan deltageren bidrage til at udvikle og/eller ændre processer og egen praksis.

På baggrund af modulets teoretiske og metodiske perspektiver kan deltageren selvstændigt bidrage til at designe inkluderende og samskabende designprocesser, både fagligt og tværfagligt, samt deltage i disse.

Deltageren kan selvstændigt argumentere for anvendelsen af designtilgange og -metoder i forhold til gængse metoder i traditionel militær problemløsning.

Indhold
På modulet undervises i designtænkning som metode/tilgang til løsning af komplekse problemstillinger/opgaver med henblik på at skabe og implementere innovative og holdbare løsninger. For at skabe en dybere forståelse for designtænkning arbejdes der - også praktisk - med temaer om kritisk og divergent tænkning, komplekse problemstillinger, beslutningsprocesser og facilitering af dialogiske processer.

Læringsaktiviteter (undervisnings- og studiemetoder)
Modulet består af en uges tilstedeværelsesperiode og fjerneundervisningsperioder før og efter tilstedeværelsesmodulet.

Undervisningen tager afsæt i den studerendes aktive deltagelse i tilstedeværelsesdagene, selvstudie og individuel gennemførelse af mikroeksperimenter samt gruppearbejde (på modulerne og eventuelt - frivilligt - i fjernundervisningsperioden efter tilstedeværelsesmodulet).

Tilstedeværelse
Tilstedeværelse vil foregå mandag til fredag i uge 41 i Snekkersten.

Der vil være fokus på eksperimenterende og problembaserede læringsmetoder. Den studerende vil gennem vekselvirkning mellem undervisning, selvstudie, gruppearbejde og udarbejdelse af en personlig portfolio blive introduceret til designtænkning i teori og praksis og i relation til militære problemstillinger.

Fjernundervisning
Der vil i fjernundervisningsperioderne skulle arbejdes med udvikling af den personlige portfolio vedrørende et selvvalgt tema/problemstilling, der relaterer til den studerendes aktuelle arbejdssituation. Endvidere skal den studerende gennemføre nogle mikro-eksperimenter samt interviews i forbindelse med den selvvalgte problemstilling.

Selvstudiet vil fokusere på max 400 siders, delvist engelsksproget, akademisk litteratur samt udvalgte cases og eventuelt andre former for tekster og/eller visuelle fortællinger.

Der vil være fokus på praktiske læringsaktiviteter i form af problemløsning af aktuelle problemstillinger fra egen praksis. Her vægtes eksperimenterende læringsmetoder til f.eks. indsigts-generering, idéudvikling, beslutningstagning og udvikling af samskabte løsningsmuligheder.

Eksamen
Prøveform: Mundtlig eksamen med afsæt i individuel portfolio
Varighed: 30 minutter inkl. votering
Bedømmelsesform: Bestået/Ikke bestået
Censur: Ekstern
Sidst opdateret 18-05-2020 - kl. 13:38

Udgivelsesdato

April 2020

Målgruppe

M321-M401 og civile akademikere. MMS-studerende har forrang

Deltagere

Min 15 - max 24 deltagere

Niveau

Niveau 7
jf. kvalifikationsrammen for livslang læring

ECTS

5 ECTS-point

Varighed

17 uger deltidsstudier.

Kursusdato

Modulets start og slutdato fremgår af uddannelseskatalog på FIIN samt uddannelsesskitsen  

Tilmelding

Tilmedingsfrist

16. Juni 2020

Pris

Interne deltagere: (FSV) gratis.
Eksterne deltagere: Kursusafgift på 7.000 kr.

Uddannelsesudbyder

Forsvarsakademiet
Ryvangs Allé 1
2100 København Ø 

Kursusleder

Specialkonsulent Karina Mayland Forsvarsakademiet,
E-mail: kmay@fak.dk  
Tlf.: +45 72817557

FORSK Anna Therese Heltberg
E-mail: anhe@fak.dk
Tlf.: +45 6166 8412

Studie/ uddannelsesvejleder

MJ Allan Therkelsen
MMS-sektionen Forsvarsakademiet,
E-mail: alth@fak.dk  
FIIN: FAK-MMS02@mil.dk
Tlf.: 728 17061

Administration

KTFM Sascha Hedberg
E-mail:
studiekontor@fak.dk
Tlf.: +45 728 17082 

SAP ID

03861086

Objekt forkortelse

VOFMMSFLEX18