Spring til indhold Spring til søgning på Forsvaret.dk Spring til højrebar

Indholdsområde

 
FAQ 
 

FAQ 

Hvad er adressen på Forsvarets Bibliotekscenter (FBC) hjemmeside?
www.fbib.dk.

Hvem kan bruge biblioteket?
Alle ansatte og studerende tilknyttet Forsvaret har adgang til biblioteket 24/7/365, enten ved personligt fremmøde i Kastellet eller via hjemmesiden. Civile har adgang i åbningstiden, men kan dog ikke hjemlåne materialer direkte. Hjemlån skal foretages via eget lokale bibliotek.

Hvordan bliver jeg låner?
Udfyld formularen der fremkommer ved tryk knappen ”Opret dig som bruger” på forsiden. Du vil som hovedregel blive oprettet dagen efter.

Hvordan låner jeg materiale?
FBC indgår i det nationale bibliotekssamarbejde, og du kan derfor låne FBCs materialer til afhentning på dit lokale folkebibliotek.
Du kan altid ringe eller skrive til os – enten pr. brev eller elektronisk, hvis du har spørgsmål. Bemærk at du som låner selv er ansvarlig for at overholde afleveringsfristen.

Hvor lang tid kan jeg låne materialer?
I op til 2 måneder ad gangen. Du har også mulighed for at forny lånene og dermed forlænge lånetiden.

Hvordan logger jeg ind?
Du logger dig ind via FBCs katalogs hjemmeside. Her kan du se din lånerstatus, ændre pinkode mv.
Ansatte og studerende på FAK logger med deres FAK-login (medarbejdernummer og password til internet).
Ansatte udenfor FAK skal henvende sig til biblioteket.

Hvordan fornyer jeg mine lån?
Hvis du har lånt direkte fra FBC skal du logge dig ind enten via forsiden "Se lånerstatus" eller øverst til højre på katalogens hjemmeside med dit fulde cpr.nr. som lånerid og de sidste 4 cifre som pinkode. Lånerid er altid det samme! Du kan forny dine lån ved at trykke på ”Forny”. Materiale der ikke er reserveret kan fornys op til 3 gange. Fjernlån kan kun fornyes via henvendelse til FBC.
Har du lånt materialer via dit lokale folkebibliotek, er det via dem du kan foretage fornyelser.

Hvordan bestiller jeg bøger fra FBC?
Når du er logget ind kan du bestille FBC materialer ved at søge dem i vores base. Tryk på ”Bestil” og tryk derefter på ”Bestilling” i det nye faneblad. Er det artikler bedes du udfylde formularens 3 felter – ellers går du bare videre, og trykker ”Bestil” på den orange knap.
Du kan også bestille materiale fra dit lokale folkebibliotek.

Hvad hvis FBC ikke har materialet?
Hvis materialet ikke findes på FBC kan du søge det via vores søgebase. Her er fanebladet ”Bibliotek.dk” der giver dig mulighed for at reservere fra øvrige danske biblioteker (fjernlån). Herefter vil FBC skaffe materialet til dig. Du kan selvfølgelig også bruge bibliotek.dk direkte.

Hvor ser jeg mine låneroplysninger?
Når du er logget ind kan du altid se dine lån og afleveringsfrist. Kadetter kan låne 3 måneder – øvrige ansatte i FSV 2 måneder, civile 1 måned.

Kan jeg følge med i hvilke nye bøger der anskaffes af FBC
Nyhedslister kan ses i katalogen, under fanebladet ”Nye bøger” hvor du vælger emne og tidsperiode. Herfra kan du også bestille materialet.

Hvad sker der hvis jeg glemmer at aflevere til tiden?
Militære lånere skal ikke betale gebyr for at aflevere for sent.

Hvad sker der hvis jeg har mistet eller ødelagt materialet?
Du skal erstatte det bortkommet/ødelagte materiale.
Her skal indkøbsprisen for materialet samt et administrationsgebyr på 150,- kr. betales.

Kan jeg komme ind på FBC udenfor åbningstid?
Som hovedregel skal man altid kontakte FBC og høre, om man kan besøge biblioteket udenfor åbningstid.  FBC afviser som regel ikke disse forespørgsler, men eksterne møder, helligdage og andre begivenheder kan betyde, at biblioteket er lukket.
Ellers er biblioteket åbent via hjemmesiden, hvor du kan søge og bestille materialer.

Kan jeg studere på FBC?
Ja. FBC stiller studiepladser til rådighed, pc’er, netværk og andre faciliteter.

Kan jeg benytte min egen pc, iPad eller telefon på FBC?
Når du skal benytte internettet fra egen eller FBC låner-pc, skal du have udleveret en ticket i skranken.
Denne ticket giver dig login-oplysninger, så du kan komme på internettet.

Er der FIIN adgang på FBC?
Der står en FIIN-maskine på udlånssalen til fri afbenyttelse.

Hvad er der af muligheder på FBC?
·         Vi har låner-pc og trådløst internet (henvendelse i skranken).
·         Ansatte i FSV kan også få adgang til FIIN nettet.
·         Vi har studiemiljø med bekvemme arbejdspladser på alle 3 etager.
·         Garderobe skabe med lås forefindes i stueetagen. Bemærk at store tasker, rygsække og lign. ikke må medtages på udånssalene.
·         Du har mulighed for at kopiere, printe og i enkelte tilfælde at scanne (civile lånere skal dog betale et mindre beløb for disse ydelser). Særlig skrøbeligt materiale kan i nogle tilfælde ikke kopieres. Men det er mulig at affotografere med eget kamera.
·         Du kan medtage drikkevarer under låg og tørre snacks.

Sidst opdateret 14-08-2017 - kl. 08:49